Sorg og krise
Handleplan ved
Skilsmisse, sygdom og dødsfald
”Det er omsorg i praksis, når et barn føler sig set, hørt og forstået ”
Indholdsfortegnelse:
Side 1 Målsætning
Side 2 Omsorgshandleplan - skilsmisse
Side 3 Omsorgsplan – et barn dør
Side 5 Omsorgsplan – et barn mister sine nærmeste
Side 7 Omsorgsplan – alvorlig sygdom /dødsfald blandt
personalet
Side 8 Dødsfald eller alvorlig ulykke i institutionen
Side 9 Plan over de praktiske opgaver
Side 10 Brev til forældrene
MÅLSÆTNING for Møllehusene
I forbindelse med sorg og krise vil vi tilstræbe at give barnet i Møllehusene den fornødne omsorg, støtte og forståelse, samtidig med, at vi vil samarbejde med forældrene og være loyale overfor familiens konkrete situation.
At støtte et barn i sorg kræver ikke, at du er overmenneske, blot at du er medmenneske.
Når der er krise i familien, er børnene altid små barometre, da virkeligheden aldrig
kan skjules for dem
At børn rammes af sorg, kan ingen umiddelbart forhindre. Børn er gode til at gå ind og ud af sorgen og i perioder kan de helt fortrænge den, men som voksne har vi alle et ansvar for, at ingen børn lades alene med deres sorg
Mange voksne er ikke parate til at forholde sig til den sorg, som de møder hos børn, som mister – så her er det vigtigt at alle hjælper hinanden.
Det er ikke en opgave, som den enkelte medarbejder må stå alene med, derfor er det vigtigt at lave et samarbejdsteam.
Hvis du selv er i en krise eller i færd med et sorgarbejde, er det yderst vigtigt, at du siger fra og overlader opgaven til dine kollegaer
HANDLEPLAN
Skilsmisse:
Oplysninger vedrørende forældres skilsmisse kan komme fra forældrene, barnet eller andre.
Kommer oplysningerne fra enten forældrene eller barnet, aftales der, så hurtigt det er muligt, et møde mellem forældrene og institutionen.
Kommer oplysningerne udefra, skærpes opmærksomheden på barnet med henblik på oplysninger eller signaler, og først når man har indtryk af, at det er et problem for barnet kontaktes forældrene for et møde.
Det bør tilstræbes, at begge forældre er til stede ved mødet sammen med to medarbejdere.
Der skal søges oplysninger om :
. Barnets bopæl
. Forældremyndighedsindehaver (ne)
. Samkvemsaftaler
Hvis der er uenighed mellem forældrene om rettighederne til barnet, er det vigtigt at vide, at forældrene er lige stillet, indtil der er truffet en afgørelse i statsamtet.
Det er ikke juridisk gældende, hvis børnehaven træffer aftaler med den ene part.
På mødet skal der lægges en plan for:
. Hvem er kontaktperson (Denne sørger for formidling til det øvrige personale)
. Hvordan kan vi samarbejde, for at hjælpe barnet optimalt
. Hvordan skal kontakt og informering foregå mellem institutionen og forældrene
. Gensidig dialog om barnets ve og vel
Husk at opfordre forældrene til fortsat at informere hinanden om de relevante oplysninger vedrørende barnet.
Hvis forældre har fælles forældremyndighed, er det op til institutionen, at sørge for, at alle relevante oplysninger om barnet kommer ud til begge forældre.
Det er altid forældrenes ansvar at relevante oplysninger om barnet og barnets hverdag i institutionen bliver delt mellem forældrene
HANDLEPLAN
Et barn dør
Ventet dødsfald
Under sygdomsforløbet holdes der tæt kontakt med familien og to medarbejdere vælges som kontaktpersoner for den berørte familie.
Der aftales samtaler eller besøg efter behov.
Vi skal lytte meget til familien og spørge ind til, hvordan vi bedst kan støtte barnet / familie. Der skal skabes enighed mellem institutionen og familien om, hvor meget barnet skal vide, og på hvilken måde informationerne skal gives.
Ligeledes er det vigtigt at få oplysninger af familien om, hvad de fortæller barnet om døden og det efterfølgende.
Efter aftale med barnets forældre bliver børnene løbende orienteret om det syge barn.
I denne situation vil vi sørge for at bøger om sygdom/død er tilgængelige for børnene, så de kan læses højt efter behov. Bøgerne kan også oplæses jævnligt i børnegruppen, selv om emnet ikke er aktuelt.
Hvis barnet er fraværende fra institutionen i længere tid kan kontaktpersonerne besøge barnet i hjemmet eller på sygehuset.
Venner fra gruppen/huset kan tages med efter vurdering i det enkelte tilfælde og efter aftale med forældrene. Hvis det passer i det enkelte barns situation kan vi jævnligt sende tegninger og breve til det syge barn.
Personalet skal sørge for at få støtte og hjælp hos fagfolk (psykolog m.v.) i det omfang, den enkelte eller alle har behov for det.
Ved dødsfaldet:
Når dødsfaldet er sket sørger ledelsesteamet for at alle medarbejdere får ens informationer, og der sendes en buket hjem til den afdødes familie.
I institutionen samler personalet alle børnene. I korte og letforståelige vendinger fortæller vi børnene, hvad der er sket.
Måske er det nu, at vi taler om at være ked af det, at savne og sørge - måske er det på et senere tidspunkt i løbet af dagen.
Hvis barnets søskende er i institutionen denne dag, inddrages de i forberedelserne til samlingen.
Det er vigtigt at søskende, efter alder og behov, er med til at fortælle de andre børn om dødsfaldet.
Alle børnene får et brev eller mail med hjem om dødsfaldet (vurderes i alle tilfælde)
Informationerne gives efter aftale og med respekt for familiens ønsker.
Begravelsen:
2 - 3 medarbejdere deltager i begravelsen og der sendes en buket med bånd fra børn og voksne i nærmeste gruppe
Tiden efter:
I institutionen skal opmærksomheden være skærpet omkring søskendes reaktioner og behov for hjælp, og personalet/kontaktpersonen tager initiativ til, at der jævnligt tales med familien om det døde barn og forløbet omkring dødsfaldet. Opmærksomheden skal ligeledes være skærpet omkring de øvrige børn og voksnes reaktioner og behov for hjælp.
Efter behov besøges kirkegård og gravsted.
HANDLEPLAN
Et barn mister en af sine nærmeste
(far – mor – søskende)
Ventet dødsfald:
Under sygdomsforløbet holdes der tæt kontakt med familien og to medarbejdere vælges som kontaktpersoner for den berørte familien. Der aftales samtaler efter behov og eventuelt som hjemmebesøg.
Vi skal lytte meget til familien og spørge ind til, hvordan vi bedst kan støtte barnet / familien.
Der skal skabes enighed mellem institutionen og familien om, hvor meget barnet skal vide, og på hvilken måde informationerne skal gives.
Ligeledes er det vigtigt at få oplysninger af familien om, hvad de fortæller barnet om døden og det efterfølgende.
I denne situation vil vi sørge for at bøger om sygdom og død er tilgængelige for børnene, så de kan læses højt efter behov. Bøgerne kan også oplæses jævnligt i børnegruppen selv om emnet ikke er aktuelt.
Leg, samtale og information om brug af 112 kan også være hensigtsmæssige.
Personalet skal sørge for at søge støtte og hjælp hos fagfolk (psykolog m.v.) i det omfang, den enkelte eller alle har behov for det.
Ved dødsfaldet:
Når dødsfaldet er sket sørger ledelsesteamet for at alle medarbejdere får ens informationer og der sendes en buket hjem til den afdødes familie.
I institutionen samler personalet alle børnene. I korte og letforståelige vendinger fortæller vi børnene, hvad der er sket.
Måske er det nu, at vi taler om at være ked af det, at savne og sørge - måske er det på et senere tidspunkt i løbet af dagen.
Hvis det berørte barn er i institutionen denne dag, inddrages det i forberedelserne til samlingen. Hvis barnet ikke er i institutionen, holdes der en ekstra samling på stuen, når barnet er tilbage igen, hvor der tales om dødsfaldet.
Alle børnene får et brev eller mail med hjem om dødsfaldet.
Informationerne gives efter aftale og med respekt for familiens ønsker.
Institutionen skal have navn, adresse og telefonnummer på de personer, som afhenter barnet.
Begravelsen:
2 - 3 medarbejdere deltager i begravelsen og der sendes en buket fra børn og voksne i Møllehusene
Tiden efter:
Personalet tager initiativ til at der jævnligt tales med barnet og familien om den afdøde og forløbet omkring dødsfaldet.
Opmærksomheden skal være skærpet omkring det berørte barns reaktioner og behov for hjælp.
Det er alles ansvar, at der hele tiden samarbejdes med familien.
Efter behov besøger man kirkegården og gravstedet.
HANDLEPLAN
Alvorlig sygdom / død blandt personalet
Under sygdom:
Det er vigtigt, at vi som kollegaer fastholder kontakten til den syge via besøg, telefonsamtaler og breve.
Det er os, der skal bære ansvaret for at kontakten, også selv om der er afvisninger/ urimeligheder fra den sygemeldtes side.
På personalemøder drøftes jævnligt, hvordan vi kan støtte den syge kollega bedst mulig, samt hvordan hverdagen i institutionen kan fungere med sygdommen
Efter aftale med den sygemeldte bliver forældre og børn underrettet i den form og det omfang, det skønnes nødvendigt.
Ledelsesteamet sørger for, at personalet får den fornødne støtte og hjælp af fagfolk (psykolog m.v.) i det omfang, den enkelte eller alle har behov for.
Ved dødsfaldet:
Når dødsfaldet er sket sørger ledelsesteamet for at alle medarbejdere får ens informationer og der sendes en buket hjem til den afdødes familie.
I Møllehusene samler personalet alle børnene. I korte og letforståelige vendinger fortæller vi børnene, hvad der er sket.
Derefter går alle tilbage til de to huse, hvor man tænder lys og anden passende aktivitet - Måske er det nu, at vi taler om at være ked af det, at savne og sørge - måske er det på et senere tidspunkt i løbet af dagen.
Alle forældrene bliver informeret pr. brev se bilag som overrækkes samme dag.
Begravelsen:
Alle de medarbejdere, som ønsker at deltage i begravelsen, skal have mulighed for det. Der sendes en buket med bånd fra børn og voksne i Møllehusene
Tiden efter:
Hvis børnene har et behov, vil vi have et foto eller anden personlig ting på stuen og eventuel besøge kirkegården og gravstedet.
HANDLEPLAN
Dødsfald eller alvorlig ulykke i institutionen
- Der ydes førstehjælp til den forulykkede
- Der tilkaldes en ambulance – tlf. 112
- Kontakt Møllehusene – hvis ulykken sker på en tur (bliv ved til kontakt opnås)
- En medarbejder tager med ambulancen, hvis det er muligt medbringes barnets stamkort
- En medarbejder sørger for orienteringen til det øvrige personale
- Bevar roen og tag vare på de øvrige børn
- Forældrene til det forulykkede barn kontaktes - ved dødsfald er det politiets opgave
- Kommunen kontaktes – kontaktpersonerne er
tlf. nr. Dagtilbud 76 16 16 16
Leder 20 69 89 04 76 16 60 70
DPL 29 35 91 09 76 16 60 70
DPL 21 77 18 91 76 16 60 70
- Hvis det er nødvendigt kommer kontaktpersonen straks i børnehaven
- Der indkaldes til et forældremøde og evt. en psykolog er til stede
- Lederen skal føre dagbog over hele forløbet, med angivelse af tidspunkter
- Vær opmærksom på, at politiet rutinemæssigt vil komme i institutionen
- Ved presse henvendelse – skal vi først have afklaring med Dagtilbud.
PLAN OVER DE PRAKTISKE OPGAVER
I FORBINDELSE MED EN ULYKKE I INSTITUTIONEN
Ledelsesteamet er tovholder for:
- Hvem der informerer de øvrige forældre?
- Hvem der rapporterer skriftligt til forvaltningen/bestyrelsen?
- Hvem der taler med forældrene til det forulykkede barn?
- Hvem der sørger for psykologhjælp til forældrene og personalet?
- Hvem der har kontakt til pressen?
- Hvem der giver besked til evt. sundhedsplejersken, sagsbehandler, præst eller andre, som kunne tænkes at tage vare på familien?
- Sørg for at indkalde ekstra bemanding, så ansvaret for børnepasningen fratages.
- Det er vigtigt, at den enkelte og hele personalegruppen får bearbejdet hændelsen.
- Ingen må være alene med angsten og der skal efter behov være mulighed for psykologhjælp.
- Husk at kontakte egen læge for at få anmeldt ulykken som arbejdsskade i tilfælde af
længere varende fravær.
- Husk at kontakte fagforeningen for at få råd og vejledning i forhold til pressen og de juridiske
forhold.
Møllehusene opdateret 7.1.2020
Til forældrene i Møllehusene:
Børnehaven har i dag fået den triste meddelelse, at ………………….er død.
Det skete i går …….dag og årsagen var ……….
Vi ved endnu ikke, hvornår begravelsen skal finde sted, men vi vil sørge for, at der bliver sendt en buket fra børn og personale.
Vi har talt med børnene om det, der er sket, og vil også gøre det i tiden fremover.
Efter et dødsfald reagerer børn på mange forskellige måder og de kan være påvirket i længere tid. Nogle vil for eksempel ikke snakke om dødsfaldet, og lader som om intet er hændt.
Andre græder meget, er rastløse og urolige og har svært ved at koncentrere sig.
At få hovedpine eller ondt i maven kan ligeledes være en reaktion.
Vi må derfor i fællesskab være meget opmærksomme og lytte til børnenes signaler og hvis der bliver brug for yderligere oplysninger, eller hvis der er noget, som I ønsker, at vi skal snakke nærmere om, er I meget velkommen til at kontakte ……………
Med venlig hilsen